Top

Afvallen? Zo moet het dus niet..

Afvallen, er zijn wel 100 manieren om af te vallen, maar zijn ze ook alle 100 effectief?
Soms zie je door de bomen het bos niet meer en weet je eigenlijk niet meer wat je moet doen. Er zijn natuurlijk wel meerdere manieren om op de juiste manier vet te verliezen, maar deze manieren kan je beter laten.

 

Dieet
Het woord dieet is op zich niet slecht, maar de manier waarop mensen het over het algemeen gebruiken wel. Het wordt namelijk verkeerd gebruikt, want een dieet is een levenswijze, maar het word nu gebruikt om jezelf allerlei eetregels op te leggen. En de voornaamste regel die mensen zichzelf opleggen, is extreem weinig eten.
Een dieet volgen is prima, maar doe het op de juiste manier. Maak er een levenswijze van die je de rest van je leven kan volhouden.

 

De quick fix
Veel mensen willen in zeer korte tijd erg veel afvallen. Dat is natuurlijk is dit mogelijk, als je allerlei rare sap diëten gaat volgen en bijna niks meer eet. Ja, uithongeren dus..
Je lichaam is ook niet in één dag zo geworden, dus je kan ook niet verwachten dat je binnen een korte tijd opeens je droomlichaam hebt. Kijk eens rustig naar de dingen die je de afgelopen jaren misschien verkeerd hebt gedaan en verander die langzaam naar betere gewoonten. Dit kan even duren,  maar geeft wel op lange termijn een veel beter resultaat. Een sapkuur laat je in korte tijd erg veel afvallen, maar je wordt er super chagrijnig van, je kan niks lekkers eten en als je er mee stopt kom je vaak net zo hard weer aan. Het is dus verstandiger om je slechte gewoonten om te zetten in betere J

 

Vet verbrandende voedingsmiddelen
Alle producten die je eet bevatten calorieën, als je dat weet snap je waarschijnlijk ook dat je van een bepaald product niet opeens veel af gaat vallen. Je valt namelijk af door een calorietekort te creëren en als je allerlei producten toe gaat voegen zorgt dat er dus niet voor dat je afvalt. Vet verbrandende voedingsmiddelen is eigenlijk een misleidende term. Je kan jezelf veel beter focussen op het creëren van een calorietekort met de juiste en vullende voedingsmiddelen.

 

Je compleet storten op gezond eten
Oké, waarschijnlijk denk je: ‘wat is daar verkeerd aan dan?’

Nou twee dingen eigenlijk. Ten eerste:
Als je puur voor het afvallen gaat, dan wil het niet zeggen dat je ook daadwerkelijk af zal vallen als je gezond eet. Noten, avocado’s en geitenkaas bevatten bijvoorbeeld ontzettend veel calorieën. Een glas verse jus zien we over het algemeen als ‘gezond’ en er is ook niks mis mee hoor, maar als je het qua calorieën vergelijkt met een blikje cola light, kan je om af te vallen beter voor het blikje cola light gaan. Ook met gezond eten moet je in de gaten houden hoeveel calorieën je binnen krijgt. Dat betekent natuurlijk niet dat je heel je leven alle producten af hoeft te wegen, maar doe dit in het begin wel. Zo wordt je bewust van het aantal calorieën dat je ongeveer tot je neemt.

Ten tweede:
Ik ben zelf gek op ‘gezond’ eten, maar ook af en toe op ‘ongezond’ eten
Waarom zou je jezelf alles ontzeggen, terwijl dat helemaal niet perse nodig is? Natuurlijk, als je een vetpercentage wil hebben van 12% blijft er weinig over voor calorierijke dingen, maar als je gewoon een gezond gewicht wil hebben kan je jezelf af en toe best eens verwennen. Ik kan mezelf namelijk geen leven voorstellen zonder wijn, chocolade, chips en friet.  Zorg dat je een goede balans hebt met je voeding. Eet ongeveer 80% van de tijd gezond en probeer een calorie tekort aan te houden, maar de overige 20% kan je heus wel iets lekkers eten. Bijvoorbeeld een etentje en een avondje stappen in het weekend kan echt geen kwaad hoor.

Koolhydraten schrappen
Kan jij het jezelf voorstellen? Een leven lang geen brood, pasta, rijst enz meer? Nou ik niet hoor. En wat de meeste mensen vergeten is dat suikers koolhydraten zijn, dus ook nooit meer chocolade, snoep en al dat soort lekkere dingen.. Je hoort het al, een koolhydraatarm dieet is echt niet een leven lang vol te houden voor de meeste mensen. Je zal hier best wat van afvallen en misschien heel veel, maar het is over het algemeen niet vast en vol te houden.
Je lichaam heeft koolhydraten ook gewoon nodig om goed te kunnen functioneren, dus als je ze met mate eet is er niks mis mee.
En geloof me, als je heel de tijd geen koolhydraten eet wordt je vaak futloos en chagrijnig.. Je valt dus wel af, maar je partner zal niet echt blij van je worden met je chagrijnige buien.
Eet dus lekker je boterham of je bordje pasta, maar houd het wel binnen de perken en eet geen half brood per dag.

Wat moet je eigenlijk wel doen?
Voor iedereen is afvallen anders. Voor de één werkt dit en voor de ander werkt dat. Wat in ieder geval de basis regel is van afvallen: Zorg voor een negatieve energiebalans en dit creëer je door een calorietekort aan te houden. Doe je dit langere tijd, dan val je af. Helaas zijn dingen makkelijker gezegd dan gedaan, want het is toch wel even werken om dat voor elkaar te krijgen.
De makkelijkste manier om een calorietekort te creëren is om ‘minder’, maar wel voedzaam te eten.
Een andere manier, die misschien makkelijker lijkt, maar uiteindelijk veel moeilijker is, is sporten. Het lukt mensen over het algemeen beter om 4x per week naar de sportschool te gaan, dan jezelf aan een calorietekort te houden. Dus lijkt sporten de ideale manier om een calorietekort te creëren. Wat mensen echter vergeten is dat je echt uren moet sporten om al die sushi en bier van de zaterdag te verbranden.
De voorkeur ligt natuurlijk bij een combinatie van deze twee dingen. Maak een klein calorietekort van ongeveer 500kcal van de dagelijkse energie behoefte (makkelijk uit te rekenen op verschillende sites). En probeer een paar keer per week te sporten. Als je tussen de 3-5 keer per week sport en je houdt ook nog eens je voeding in de gaten, dan zal je zeker resultaat zien. Dit is niet de quick fix, dus je bent niet binnen 4 weken strak, maar het resultaat wat je op deze manier behaald is veel beter vast te houden en dus profiteer je hier dus van op langere termijn!

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment