Top

BBQ tips die in jouw gezonde levensstijl passen.

Heel veel mensen starten voor de zomer of in de zomer met afvallen, omdat het dan tijd is voor de bikini. Alleen is de zomer voor veel mensen ook de lastigste periode om af te vallen aangezien er dan regelmatig feestjes of barbecues zijn. Heel veel mensen raken hierdoor in de stress en denken dat ze het na 1 barbecue al verpest hebben en dat er dan geen resultaat meer te behalen valt. Dat is trouwens gelijk even een dingetje…. Een keer de fout in gaan is niet erg! Pak het gewoon weer op en ga weer door met waar je mee bezig was. Maar even terug naar de barbecue tips! Een barbecue kan nog steeds redelijk in jouw gezonde levensstijl passen als je rekening houdt met de volgende dingen.

Stokbrood
Je herkent het vast wel dat je al 10 stukjes stokbroodjes hebt gegeten voor je überhaupt je eerste stukje vlees op hebt. Het is nou eenmaal lekker, maar die stukjes stokbrood met een beetje kruidenboter bevatten zoveel calorieen, daar wordt je gewoon eng van. Een stukje stokbrood met kruidenboter bevat al snel 110kcal… Jaja.. Opeens besef je dat je al 30.000 kcal aan stokbrood in je leven hebt opgegeten. Vind je het nou super lekker? Hou het dan gewoon bij 1 of 2 stukjes. Als je er meerdere gaat eten loopt je calorieoverschot ontzettend hard op.

 

Ga voor groente
De meeste barbecues bestaan voornamelijk uit vlees, brood en salade, maar groente op de barbecue doet het ook heel goed. Snij bijvoorbeeld courgette in plakjes, besmeer deze met pesto en gooi ze op de bbq. Wat ook lekker is zijn groente spiezen. Je rijgt bijvoorbeeld een stukje paprika, champignon en ui om en om aan een stokje en smullen maar.

 

Alcohol
Prima als je een drankje doet tijdens het eten, want op warme dagen is dat ook heel lekker. (ook als het niet warm is overigens J) Probeer jezelf alleen niet al te veel te laten gaan. Neem 1 of 2 drankjes tijdens je maaltijd en neem vervolgens een lekkere light frisdrank of water. Zo kan je het aantal calorieën een beetje binnen de perken houden. Ben je helemaal klaar met al dat water? Gooi er dan een lekker stukje limoen bij en een beetje blauwe bessen en frambozen. Dit geeft een lekkere frisse smaak aan je water en maakt het opeens een stuk minder saai.

 

Kies mager vlees
Ik moet eerlijk toegeven dat een zelfgemaakt hamburger toch wel 1 van mijn grote favorieten is voor op de barbecue. Ik neem er echter maar 1, want rundergehakt bevat aardig wat calorieën. Laat ook die speklapjes en ander varkensvlees zoveel mogelijk liggen en neem lekker een stukje vis of een spies met garnalen.

 

Toetje
Ja, ik ben ontzettend gek op toetjes, maar toetjes bevatten meestal ook een aardig aantal calorieen. Ben je nou al een beetje over de schreef gegaan met drankjes en stukjes stokbrood? Sla dan het toetje over ( ja, drama!!) en neem een lekker bakje koffie. Wat natuurlijk ook een heerlijk alternatief is met warm weer, is een lekkere fruit salade of grill eens ananas ringen op de bbq.

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment