Top

Deze fitness/voedings mythes moet je niet geloven

Op internet is er zoveel zin en onzin te vinden over training en voeding. Ik snap dat je als beginner gewoon echt niet weet wat je nou wel en niet moet geloven. Deze 6 dingen  moet je in ieder geval niet geloven, want het is gewoon vette onzin.

 

Alles wat je na 8 uur eet maakt je dik

Veel mensen zijn er van overtuigd dat na 8 uur eten je dik maakt. Dit is echter helemaal niet waar. Je kan na 8 uur gerust nog eten zonder dik te worden, zelfs om 11 uur in de avond eten maakt je nog niet dik.  Toch zijn er genoeg mensen die beweren dat ze kilo’s zijn afgevallen door na 8 uur ’s avonds niet meer te eten.  Dat betekent toch dat na 8 uur eten je ook dik kan maken?

Ja, na 8 uur eten kan je zeker ook dik maken, maar dit heeft er verder niks mee te maken dat het 8 uur is. Dit heeft wel alles met de productkeuze te maken. Later op de avond kies je namelijk eerder voor een zakje chips, een handje noten of een stukje chocolade. Deze producten bevatten erg veel calorieën, dat zorgt ervoor dat je een positieve energie balans creëert voor die dag. Als je dat dus te vaak doet zorgt dat er weer voor dat je aankomt. Als je dat dus opeens laat zal je afvallen. Niet omdat je na 8 uur niet meer eet, maar omdat je dan de chips, nootjes en chocolade laat staan.

 

Krachttraining maakt je mannelijk

Zoveel vrouwen die ik spreek op de sportschool zeggen al heel snel: ”Nee, het liefst geen krachttraining, want dat maakt me breed.”

Vrouwen, laat dit los!!! Je gaat echt niet breed worden van krachttraining, maar je zal juist mooie vormen ontwikkelen en je lichaam zal er strakker uit zien. Als je jezelf alleen maar op cardio richt, dan zal je zeker afvallen, maar het maakt je lichaam niet strakker. Als je echt mooie vormen in je lichaam wil krijgen zal je toch echt aan krachttraining moet gaan doen. Dan bedoel ik natuurlijk niet de 2kg gewichtjes, maar het wat stevigere werk. Dit gaat niet in één dag natuurlijk, maar laat een trainer een gepast schema voor je maken.

 

Te dik door te weinig eten

Sommige mensen beweren dat ze te dik blijven omdat ze te weinig eten. Nu zit ik te twijfelen om een, best harde, vergelijking te maken verwijzend naar de 2e wereld oorlog, maar ik doe het toch maar niet.

Je kan gewoon niet te dik zijn door te weinig eten. Je stofwisseling kan wel een beetje van slag zijn als je een crash dieet hebt gevolgd. Als je daarna weer normaal gaat eten kom je dubbel zo hard aan, omdat je stofwisseling waarschijnlijk iets vertraagd is. Als jij denkt dat je te weinig eet, maar je blijft toch op hetzelfde gewicht of je wordt zelfs nog steeds zwaarder, dan moet je jezelf even achter je oren krabben. Je eet namelijk niet te weinig, maar gewoon nog steeds teveel. Je hoeft niet eens een grote hoeveelheid eten naar binnen te werken om teveel calorieën te consumeren. Het kan dus zijn dat daar jouw fout ligt. Voor je gevoel eet je heel weinig, maar die producten zijn wel heel hoog in calorieën. En vergeet ook zeker de frisdrank of sapjes die je misschien een paar keer per dag neemt!

 

 

Koolhydraten zijn monsters die je dik maken

Nou vergeet dat maar snel, want ook koolhydraten heb je nodig hoor. Koolhydraat arme diëten zijn helemaal hip en je valt er in het begin keihard door af. Maar ja, de meeste mensen worden er ook super chagrijnig van en ze houden het ook nooit echt lang vol.

Waarom zweren dan toch heel veel mensen bij een koolhydraatarm dieet?

Als je de koolhydraten uit je voeding schrapt, dan betekent het dat je eigenlijk bijna geen suiker meer eet. Je laat dus die stukken taart, muffins en zakken snoep staan. Omdat je een stuk minder koolhydraten eet zal je ook ontzettend veel vocht verliezen. Die eerste 5 kg die er zo gigantisch snel af gingen is dus vocht en niet puur vet.

Blijkbaar val je er toch wel goed van af, dus waarom schrapt Love 2B Fit geen koolhydraten?

Ik ben altijd van mening dat je redelijk dicht bij je eigen eetpatroon moet blijven om het beste en meest blijvende resultaat te krijgen. Brood, aardappelen, rijst en pasta horen nou gewoon eenmaal bij onze eetgewoonten en er is helemaal niks mis mee. Zolang je het niet te pas en te onpas eet. Probeer er wel zorgvuldig mee om te gaan en eet niet heel de dag door koolhydraten. Ook heb je koolhydraten gewoon nodig. Ten eerste omdat je anders super chagrijnig wordt, tenminste ik wel en met mij nog vele anderen, en je lichaam heeft ze gewoon nodig! Eet dus gewoon lekker je boterham, maar niet 6 per dag.

 

Je kan plaatselijk vet verliezen

“Wat is je doel?” Klant: “Het vet moet van mijn buik en benen af, maar mijn armen moeten wel zo blijven”

Plaatselijk vet verliezen is onmogelijk… Anders had ik er wel voor gekozen om vettere borsten te hebben en een strakkere buik. Helaas blijft er van mijn borsten niet veel over en zit er op mijn buik toch nog wat vet..

Om dat randje vet op je buik/benen/billen te verliezen zal je moeten zorgen dat je vet gaat verliezen. Je zal dus minder calorieën tot je moeten nemen dan dat je verbruikt, en nee dan verlies je nog geen plaatselijk vet… Het gaat er bij je hele lichaam geleidelijk af, waarschijnlijk eerst op de plaatsen waar je het niet wilt en daarna pas op de plaatsen waar je het wel nodig vindt. Je kan je lichaam wel een handje helpen krachttraining te gaan doen. Zo kan het je helpen vet te verliezen en toch je billen te behouden.

 

Buikspieroefeningen geven je een six-pack

Eigenlijk een beetje in dezelfde categorie als de fabel van hiervoor. Je kan 1000 buikspier oefeningen doen, maar als dat laagje vet er blijft zitten ga je echt geen six-pack krijgen. Hoe krijg je dan wel een six-pack? Je kan mijn blog Hoe krijg je zichtbare buikspieren en lijntjes nog eens lezen, maar als je daar geen zin in hebt zal ik je nog even een korte uitleg geven.

Om zichtbare buikspieren of lijntjes te krijgen zal je van dat laagje vet af moeten wat op die spieren zit. Iedereen heeft namelijk buikspieren, maar ze zijn niet bij iedereen zichtbaar. Je zal dus minder calorieën moeten consumeren dan dat je verbruikt.  Meestal makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit is toch echt de enige weg. Daarbij moet je ook nog eens zware krachttraining doen, tenminste niets moet, maar het zou je wel een eind op weg kunnen helpen. Ik zeg trouwens niet dat je helemaal geen buikspieroefeningen moet doen, want ze helpen wel degelijk met het verstevigen van jouw buikspieren alleen zorgen buikspieroefeningen alleen er niet voor dat je een six-pack krijgt.

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment