Top

Geen puf om van de bank af te komen? Zo krijg je weer motivatie!

Je kent het wel. Je hebt jezelf al voor de honderdste keer voorgenomen om nu ECHT eens iets te gaan doen aan dat buikje of aan je conditie. Maar ja, je zit nog steeds met je zakje chips op de bank een serie te kijken. Niks om jezelf voor te schamen hoor, want heel veel mensen herkennen dit inclusief ik zelf. Hoe krijg je nou wel die motivatie om van de bank af te komen en die spannende serie even te laten voor wat het is?

Ik begin eerste even met een absolute don’t! Ga niet naar Instagram foto’s zitten kijken van ‘perfecte’ fitgirls om daar je motivatie vandaan te halen. Ten eerste is het echt kei en keihard werken om zo’n lichaam te krijgen en soms is het ook niet realistisch. Je kan er zelfs een negatief zelfbeeld van krijgen… Prima dat je net even wat kilo’s kwijt wil om beter in je vel te zitten, maar focus jezelf niet op ‘het perfecte lichaam’, want daardoor kan je motivatie juist weg zakken. Begin met kleine stappen en dat is ook de DO!

-Stel jezelf een doel.
Ga eens rustig op de bank zitten of blijf zitten als je daar toch al zat 😉 En bedenk eens wat jou ultieme doel zou zijn. Wat zou je graag willen bereiken, zodat je ontzettend trots kunt zijn op jezelf? Wil je een bepaald aantal kilo’s kwijt of wil je een bepaalde sportprestatie leveren? Schrijf het voor jezelf op en visualiseer jezelf dat je je doel al behaald hebt.

-Bepaal de tijd waarin jij je doel wil behalen.
Stel jezelf een realistische tijdsduur waarin jij je doel wil behalen. Wel even met de nadruk op realistisch, want je gaat echt geen 10kg in een maand afvallen.. En als je beginnende hardloper bent, dan lukt het je ook niet om in 1 maand 20km te lopen. Behalve als je misschien aanleg hebt als hardloper, maar dan ben je een uitzondering 😉

-Stel tussendoelen. Je hebt je einddoel bepaald en ook de tijd die je er voor hebt om te halen. Maar ja, soms kan het wel een jaar duren voordat je dat uiteindelijk behaald hebt en dat is eigenlijk helemaal niet zo motiverend. Je wil tenslotte snel resultaat zien. Stel jezelf daarom wat kortere en makkelijkere te behalen tussendoelen. Stel je wilt 25kg kwijtraken in een jaar. Dit is een mooi realistisch doel als je er hard voor werkt, maar ja, een jaar duurt nog zo lang. Ga daarom eerst voor 5kg en zet daar bijvoorbeeld 7 weken voor. Heb je dat gehaald dat beloon je jezelf met iets leuks! Doe dit keer op keer tot je je uiteindelijke doel hebt bereikt.

-Denk aan die geplande vakantie.
Heb je niet echt een doel wat heel veel tijd in beslag gaat nemen, maar wil je gewoon net even wat kilo’s kwijt? Dan is een vakantie die misschien toevallig in de planning staat echt een super uitgangspunt. Vaak helpt het heel goed als je jezelf opeens bedenkt dat je over 3 maanden toch opeens in je bikini loopt op dat hagel witte strand met palmbomen. Lekker genieten van de zon en daarna met veel plezier je vakantie foto’s terug kijken waar je echt op staat te shinen in je bikini!

-Denk vooruit.
Dit klinkt misschien een beetje raar, want je doet het tenslotte voor jezelf en niet voor de buitenwereld, maar bedenk jezelf eens hoeveel complimenten je gaat krijgen als je aardig op weg bent je doel te halen. Er is geen betere ego streling dan een goed compliment. Als je hard werkt zal uiteindelijk iedereen het gaan zien en ondanks dat je het voor jezelf doet zal je zien dat het extra motiverend werkt als mensen je complimenteren.

Door jezelf doelen te stellen krijg je een beetje overzicht in wat je nou precies wil en zit je niet tegen een enorme berg aan te hikken waardoor je uiteindelijk nooit begint. Zet de tv uit, sta op van die bank en loop naar een sportschool bij jezelf in de buurt om jezelf in te schrijven. En niet vergeten natuurlijk om even hier te kijken voor een voedingsplan wat bij jou past. Begin nu met de Summer Guide en loop zelfverzekerd in je bikini deze zomer!

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment