Top

Heb je alles geprobeerd en geen resultaat? Zo lukt het wel!

Je hebt voor jezelf besloten dat je nu echt iets wil veranderen. Maar ja, dit is al de 10e keer dat je af wil vallen en helaas is het er altijd weer bijgekomen of niet eens gelukt om er iets van af te krijgen. Waar gaat het nou precies fout en waarom werkt geen enkel dieet bij jou?

 

Het allerbelangrijkst wat je jezelf moet beseffen: Jij moet het doen!

Er is geen dieetboek of diëtist die je kan helpen, als je jezelf niet 100% geeft en niet eerlijk tegen jezelf bent. Klinkt natuurlijk ontzettend logisch, maar toch is dit ook het meest lastig.

Er zijn zoveel mensen die zeggen dat ze al op hun eten letten en echt niet veel eten. Ze eten waarschijnlijk zelfs te weinig, dus dat is de reden waarom ze niet afvallen. Echter het is (bijna) onmogelijk om dagelijks ver onder je verbruik te eten en toch aan te komen. Dit is maar bij een heel klein percentage het geval en dat heeft dan te maken met ziekte of medicijnen e.d.

Ik wil echt niet vervelend doen, maar het begint dus echt allemaal bij jezelf. Je kan tegen je coach zeggen dat je volgens my fitnesspal maar 1200kcal eet, maar als je binnen 4 weken toch 1kg aan bent gekomen, dan klopt er iets niet….

 

Zo krijg je dus wel echt resultaat

 

Wees eerlijk tegen jezelf, maar ook tegen je coach.

Je werkt sinds een tijdje met een coach samen of je volgt een dieet. Je houdt jezelf aan de voorgeschreven maaltijden of calorieën, maar af en toe neem je toch even iets extra’s. Moet kunnen toch?  Je voert het daarom ook niet in bij je calorieëntracker  en zo lijkt het de dag daarna ook net alsof het niet gebeurd is. Maar ja, zo werkt het niet want volgens je lichaam is het wel gebeurd. Je kan jezelf, je coach en je calorieënappje wel voor de gek houden, maar je lichaam niet.

Als je met een calorieëntracker werkt is het belangrijk om alles precies in te vullen, zodat je een veel beter beeld krijgt van wat je nu eigenlijk echt eet.

Werk je met een coach? Vertel haar/hem dan ook precies wat er fout is gegaan die week. Jep, gewoon elke snaaibui en ook het ‘Oké, 1 drankje en opeens heb je er 8 op voorval’.

Je coach kan je dan veel beter helpen en zij/hij kan je waarschijnlijk ook tips geven om dit in de toekomst te voorkomen.

 

Vul alles precies in.

Als je met een calorie tracker werkt, dan is het heel erg van belang dat je ook daadwerkelijk alles goed invult.

Ja, je hebt toch net al gezegd dat je gewoon alles in moet vullen?

Ja, maar nu bedoel ik ook echt alles op de gram! Oké, nu klinkt ik wel heel streng, maar je zal zien dat het schatten van gewicht je niet altijd goed af gaat. En met een handje walnoten scheelt dat bijvoorbeeld makkelijk 100kcal die je mis kan rekenen. Beetje zonde dus als je denkt dat je super goed bezig bent, maar eigenlijk eet je nog veel te veel.

Schaf daarom een keukenweegschaal aan en probeer zoveel mogelijk je eten te wegen. Dit hoeft je natuurlijk niet altijd te blijven doen, maar doe het wel even een tijdje zodat je je bewust wordt van het aantal gram dat iets weegt.  Ga hem nou niet meenemen in je tas om écht alles te wegen, want dan wordt het wel een beetje té obsessief 😉

Vul ook elk sausje, glas drinken en dropje wat je uit de snoep pot pikt ik. Deze kcal worden snel ‘vergeten’, maar je lichaam vergeet het dus niet.

 

Pak niet teveel ‘nu even niet dagen’.

We hebben allemaal weleens een dag dat je denkt, nu even niet. Vooral met de aankomende feestdagen. Helemaal niet erg, want als ik met de kerstdagen op visite ben bij anderen, dan heb ik ook echt wel even mijn eet en drink momenten. Vooral als er lekkere toetjes zijn, hoe vol ik ook zit, dat moet op! Maar ja, in de ochtend dat we dan nog thuis zijn, let ik wel op wat ik eet. Ik probeer dan al wat eiwitten te nuttigen en laag in kcal te blijven.

Het is echter belangrijk dat je het na die 2-3 dagen weer meteen oppakt en niet donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag denkt ohhh, nu even niet. Die dagen dat je er  niet naar kijkt, kunnen je echt wel zwaarder laten worden, omdat het er dan gewoon teveel zijn. Blijf je in die dagen onder je verbruik eten, dan is er niks aan de hand. Maar eet je ver boven je verbruik, dan doet het je resultaat teniet. Laat jezelf ook niet elk weekend gaan, want dat kan ook je resultaat van een hele week verpesten.

 

 

 Oké, zoals je ziet is het dus gewoon vooral belangrijk dat je echt 100% eerlijk bent tegen jezelf. Op het moment dat jij je bewust wordt van je eetpatroon en ziet waar het soms fout gaat, dan ga je resultaat boeken. Je boekt dan ook blijvend resultaat, want je kan er ook een veel betere manier mee omgaan. Je ziet waar het fout gaat en kan het probleem dus op gaan lossen of er aan gaan werken.

 

 

Heb je een beetje hulp nodig?

Kijk dan even hier http://love2bfit.nl/voedings-en-trainingsplan/

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment