Top

Hoe krijg je nou een mooi gevormd lichaam?

Je bent lekker bezig met afvallen, maar eigenlijk zie je je lijf alleen maar verslappen. Je ziet er slanker uit, maar je lichaam wordt er eigenlijk niet veel mooier op.

Hoe doen die dames dat toch die slank zijn, maar toch nog mooie vormen hebben?
En nee…, dan doel ik niet op dames met bil implantaten 😉

 

Doe aan krachttraining!

Echt zo ontzettend belangrijk dames! En nee… voor je het jezelf meteen afvraagt: Je wordt hier niet breed van!!!! Ik train echt al jaren en ik ben zeker niet breed. Wel ben ik blij met mijn ‘gevormde’ schouders en armen.

Laat dat fabeltje dus helemaal los, want anders ga je echt niks tot vrij weinig bereiken. Om die mooie vormen en lijnen te krijgen zal je juist keihard moeten werken en echt met zware gewichten aan de gang moeten. Wel onder begeleiding van een trainer natuurlijk, want we willen geen blessures.

Je kan verschillende soorten trainingen kiezen. Het is ook belangrijk dat je iets kiest wat je leuk vindt, zodat je het ook echt vol gaat houden. Je kan natuurlijk in de sportschool tussen de zware gewichten kruipen, je kan in een speeltuintje in de buurt calisthenics doen of je gaat bij een box in de buurt lekker crossfit doen. Alles is helemaal prima voor een mooi gevormd lichaam, als je maar hard traint en je spieren prikkelt.

Op het moment dat jij alleen maar cardio doet, zal je zien dat je alleen slanker wordt. Natuurlijk verschijnen er dan ook vanzelf lijnen, omdat je dat extra vet kwijt raakt, maar soms geeft cardio alleen niet het gewenste resultaat.  Stel je valt 20kg af, wat echt al een fantastische prestatie is, dan is krachttraining zeker nodig. Je hebt anders kans dat alles gaat ‘hangen’.

Zoals ik eerder al zei: ”kies iets van je leuk vindt”. Ik ga jou niet vertellen welke oefeningen je moet doen, want er zijn zoveel leuke trainingen om je lichaam mooi te shapen. Stop met elke dag cardio en voeg wat krachtraining of hiit training toe aan je workouts.

 

Eet naar je doelen

Voeding… het blijft altijd een wat lastig punt. Je kan het vaak wel opbrengen om te gaan trainen, maar om jezelf ook echt aan je voeding te houden is toch iets lastiger.

Het is vooral belangrijk om naar je doelen te eten. Minder eten helpt je namelijk niet altijd om je doel te bereiken.

Stel je wilt spiermassa aankomen. Het is dan belangrijk dat je iets boven je dagelijkse verbruik gaat eten. Er zijn heel wat sites waarop je je dagelijkse verbruik uit kan rekenen, zodat je kan zien hoeveel je zou moeten eten. Eet ongeveer 500kcal over je dagelijkse verbruik en ga hier absoluut niet overheen. Het is ook zeker van belang dat je hier bij traint en dan echt op spieropbouw. Meer eten dan je lichaam eigenlijk nodig heeft en dan ook nog eens alleen cardio doen geeft juist geen effect.

Ben je tevreden met de spieren die je hebt opgebouwd? Dan kan je het beste gaan ‘droog trainen’, je gaat dus dat laagje vet er vanaf werken. Er zijn vele manieren om dit te doen en je moet jezelf ook wel afvragen of je dat uberhaupt wil.. Je verliest waarschijnlijk ook wel een beetje kracht.. Maar ja, zoals ik net zei, het hangt helemaal van je doelen af.

Stel dat je dit dus wel wil, dan zul je juist 500kcal onder je verbruik moeten eten. Focus jezelf vooral op voeding. Natuurlijk met trainen kan je ook veel resultaat behalen, maar het snelste en beste resultaat behaal je toch met juiste voeding.

 

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen doel. De één wil slank zijn, de ander wil presteren voor een bepaalde sport, de ander wil sterk zijn en zo zijn er nog vele andere doelen om na te streven. Ik wil jullie alleen duidelijk maken dat je geen mooi gevormd lichaam krijgt als je er niet hard voor werkt. Met afvallen en cardio alleen krijg je geen spieren en van krachttraining word je niet breed, maar krijg je juist mooie vormen 🙂

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment