Top

Krachttraining of Cardiovasculaire training?

 

 

Door mijn werk als fitness- en personal trainer zie ik dagelijks vrouwen die als doel hebben ‘strakker worden’. Maar ja, hoe word je nou precies ‘strakker’? Doe je dat het best door uren te hardlopen , crashdieet te volgen, kracht training te doen of mee te doen met buikspierkwartiertjes?

 

Ten eerste moet je weten dat ‘strakker’ worden ook alles te maken heeft met je voeding. Je kan zoveel sporten als je wilt, maar als je eten niet op orde is dan ga je nooit het resultaat halen waar je nu zo hard voor werkt.

Maar ja.. Even terug naar de training 🙂

 

Door uren lang te gaan hardlopen zal je zeker een goede conditie krijgen en afvallen, maar het zorgt niet echt voor mooie spierdefinitie. Wil jij van die mooie ronde billen? Dan zal je toch echt krachttraining moeten gaan doen! De eerste reactie die veel vrouwen mij geven: “Nee dat doe ik niet hoor, want ik wil echt niet breed worden.”

Nou geloof mij, ik doe al jaren aan krachttraining en ik ben ook echt niet breed. Dat beeld moet je dus echt los laten. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die ontzettend gespierd zijn, maar dat komt niet alleen door een paar keer in de week goed te trainen.

 

Wat doet krachttraining voor je lichaam?

Laten we vooropstellen dat ik nu geen krachttraining bedoel met 1kg gewichtjes, maar een gewicht waarbij je net 4×12 herhalingen kan maken. Laat die buikspierkwartiertjes en squat challenges ook maar even zitten, want daar ga je ook niet die mooie billen vandaan halen en die lijntjes bij je buik.. Die komen toch echt van andere oefeningen en het trainen van heel het lichaam ipv eenzijdige oefeningen.

Krachttraining laat je spieren groeien en sterker worden. Nou hebben vrouwen niet echt veel testosteron in het lichaam, dus onze spieren zullen niet snel echt ‘groot’ worden, maar we kunnen zeker wel een beetje in spiermassa aankomen. Spieren nemen minder ruimte in beslag dan vet, het kan dus zo zijn dat je wel in gewicht aankomt, maar dat je er juist strakker en slanker uit ziet.

Je krijgt als vrouw ook echt meer zelfvertrouwen als je jezelf eenmaal thuis voelt tussen de gewichten. De strijd met gewichten in de sportschool levert je meer zelfvertrouwen op en geeft doorzettingsvermogen, respect voor jezelf en een hoop daadkracht. Je zal ook meer zelfvertrouwen uitstralen omdat je automatisch mooier rechtop gaat lopen.

Onderzoek wijst uit dat het trainen met gewichten er voor zorgt dat je een hogere botdichtheid krijgt. Vrouwen hebben twee keer zoveel kans op osteoporose dan mannen, dus dat is al helemaal een goede reden om eens in de krachthoek te kijken.

Je wordt ook nog eens een betere atleet en je voorkomt blessures door krachttraining te doen. Met name het op de juiste manier trainen van je billen zorgt ervoor dat je veel stabieler, sterker en explosiever wordt en hierdoor beter presteert in andere sporten. Deze sterke billen kunnen ook veel knieklachten, rugklachten en blessures voorkomen.

 

Je ziet dus wel dat ik van mening ben dat krachttraining echt de beste methode is om je lichaam in shape te krijgen. Op het moment dat je ook echt af wil vallen is het wel van belang dat je ook iets van cardio er bij doet. Dit hoeft geen uren te zijn, maar plak bijvoorbeeld 20 minuten cardio aan je workout op het eind.

 

Het is echter wel van belang dat een trainer je eerst alle oefeningen goed uitlegt, zodat je techniek goed is. Door oefeningen verkeerd uit te voeren loop je juist weer meer kans op een blessure. Goede begeleiding is daarom altijd belangrijk!

 

Nu we het toch een paar keer over billen hebben gehad… Dit zijn mijn favoriete oefeningen om de Gluteus Maximus te trainen:

-Mijn absolute nr 1! De Deadlift!

-Bulgarian Split Lunge

-Hip Thrust

-Squat

-One Leg Elevated Glute Bridge

-Rope Pull Trough

 

 

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment