Top

Mythe 1: Maakt na 20:00 eten je dik?

Het leek me leuk om regelmatig een fitness of voedingsmythe onder de loep te nemen en te kijken wat er nou wel of niet klopt. Er is namelijk zoveel zin en onzin te lezen over voeding en training, dat je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer ziet. Of dat ik het dan wel bij het juist eind heb?  Daar moet je me maar gewoon op vertrouwen, hahaha.

 

Oké, je hebt het vast al heel vaak gehoord.. Eten na 8 uur maakt je dik, maar is dat ook echt zo?

 

Waarom mag je na 8 uur niets meer eten?
Het zou zo zijn dat eten na 8 uur je dik maakt. Je lichaam verteerd dan namelijk geen eten meer en wordt alles automatisch opgeslagen als vet.

 

Klinkt eigenlijk best wel belachelijk, maar toch werkt het blijkbaar
Ik kan je nu gaan vertellen dat het echt niet uit maakt of je na 8 uur nog eet of niet, maar toch hebben heel veel mensen hun doel gehaald door na 8 uur niet meer te eten.  Ze beweren dat eten na 8 uur niet meer goed verteerd wordt en dat nu ze het niet meer doen ook echt afvallen. Maar weet je wat nou eigenlijk de echte reden is waarom deze regel werkt? Omdat je na 8 uur niet meer eet, laat je al die (ongezonde) avondsnacks staan. Nam je voorheen misschien een stukje kaas en een nootje bij een glas wijn ’s avonds, dan neem je die nu niet. Dat scheelt je al snel 200-300kcal. Je neemt over heel de dag genomen dus minder calorieën tot je, dat is de reden waarom na 8 uur eten zo goed werkt.

 

Na 8 uur niet meer eten dus?
Nou, eet maar gewoon na 8 uur hoor. Het gaat er namelijk om, dat als je af wilt vallen, je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand. Of dat je nou om 19:55 wat eet of om 20:30.. Je lichaam weet echt niet precies wanneer het 20:00 is. Als je er voor zorgt dat je over de gehele dagen een calorietekort creëert, maakt het niet uit of je voor of na 20:00 eet.

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment