Top

Op deze manieren zie je of al je harde werk zijn vruchten afwerpt

Je werkt keihard in de sportschool en je houdt met een appje netjes je voeding bij, maar boek je nou eigenlijk wel resultaat of sta je juist stil?
Veel mensen denken meteen aan de weegschaal als het gaat over meten van resultaat. Er zijn echter nog een paar andere manieren, die misschien juist wel fijner voor je zijn.
Ook zijn er verschillende soorten progressie. Het is niet alleen fijn om fysieke progressie te boeken, maar het is ook fijn (of misschien wel fijner) om ook mentale progressie te boeken. Het leven draait tenslotte niet alleen om uiterlijk.

 

Fysieke progressie meten.

Weegschaal

Nou, zoals eerder genoemd is de weegschaal een tool waarmee je je progressie zou kunnen meten. Als je er voor gaat om jezelf te wegen, volg dan wel deze richtlijnen voor de meest betrouwbare weging.

-Weeg jezelf altijd op hetzelfde tijdstip

-Weeg jezelf altijd op dezelfde dag

-Weeg jezelf niet elke dag, maar bijvoorbeeld 1x per week.

-Zorg dat je zo min mogelijk kleding draagt

Door het altijd op deze manier te doen, kan je het beste je progressie bijhouden. Als je jezelf namelijk eerst ’s ochtends weegt en daarna ’s avonds, dan kan daar zelfs tot 2kg verschil in zitten!

Ik weeg mezelf wel, maar ik vind dit zeker niet de meest betrouwbare manier om mijn progressie te bekijken.  Vooral als je veel aan krachttraining doet, kan de weegschaal je een beetje een vertekend beeld geven.

 

Meetlint

Bijna iedereen heeft wel een meetlint thuis liggen en anders kan je die overal goedkoop halen. Ze zijn tenslotte goedkoper dan een weegschaal 😉

Ik meet mezelf altijd, want dit vind ik een fijne manier om te kijken of ik af ben gevallen. Ik doe dit wel in combinatie met wegen en foto’s om het meest duidelijke beeld te krijgen.

Maar, zoals bijna elke manier van meten, zitten hier ook wat haken en ogen aan.

Het is erg belangrijk om jezelf altijd op dezelfde punten te meten. Als je steeds op een iets ander punt meet, dan is de uitslag niet betrouwbaar.

Voer je je meting zelf uit? Onthoudt dan goed op welke plaatsen je jezelf meet en zoek herkenningspunten, zoals navel of een moedervlek.

Laat je jezelf  door iemand anders meten? Zorg dan dat altijd dezelfde persoon het doet, dit is het meest betrouwbaar.

 

 

Huidplooi meting.

Om een wat beter inzicht te krijgen van je vetpercentage, kan je een huidplooi meting laten doen. De naam zegt het al, je meet de huidplooi. Je hebt hier verschillende ‘speciale’ huidplooimeters voor, die ze in 9 van de 10 sportscholen wel hebben. Het is wel handig om jezelf te laten meten door een trainer of een coach. De meting wordt namelijk betrouwbaarder naar mate je hem meer uitvoert. Je trainer heeft waarschijnlijk al meer dan 100x iemand gemeten en je sportmaatje nog nooit.. Vraag het dus aan de trainer voor een betrouwbaarder resultaat.

Vraag ook altijd aan dezelfde persoon om je te meten en doe dit ook altijd op hetzelfde tijdstip voor de beste vergelijking.

 

Foto’s maken.

Dit is echt mijn favoriete manier om mijn progressie bij te houden. Soms zie je weinig verandering op de weegschaal en laat het meetlint ook weinig zien, maar zie je op foto’s wel een duidelijk verschil in vorm.

En sowieso is het natuurlijk super leuk om je progressie ook daadwerkelijk in beeld te zien in plaats van alleen de getallen die erbij horen.

Een paar belangrijke punten met het maken van de foto’s.

-Maak altijd een foto van de voor, zij en achterkant.

-Maak de foto’s altijd op hetzelfde tijdstip en op dezelfde dag van de week

-Maak de foto’s met daglicht

-Draag altijd hetzelfde op de foto. Het liefst een bikini of lingerie

-Sta in een normale houden en flex niet je spieren

-Geen selfies

Zelf maak ik een combinatie van deze manieren van meten. Het enige wat ik eigenlijk bijna nooit doe, is een huidplooi meting. Verder probeer ik mezelf om de 4 weken te meten en foto’s te maken.  Wegen doe ik wel vaker, maar ook dat probeer ik niet vaker te doen dan 1x per week.

 

Mentale progressie.

 

Het mooiste van sporten is de mentale vooruitgang die te behalen valt, vind ik dan tenminste.

Vaak word je na een tijdje intensief sporten ook een stuk zelfverzekerder. Je wordt energieker en ook train je onbewust je wilskracht. Allemaal mooie dingen die het echt wel waard zijn om daar af en toe bij stil te staan.

 

Het is fijn om stil te staan bij alle progressie die je boekt, dus niet alleen de lichamelijke maar ook bijvoorbeeld de progressie in de sportschool zelf.

Je squat nu misschien wel tientallen kilo’s zwaarder dan toen je binnen kwam, heb je nu wel de wilskracht ontwikkeld om 4 keer per week te gaan en loop je nu een stuk zelfverzekerder rond. Motiveer jezelf met elke verbetering die je maakt!

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment