Top

Op vakantie gaan en toch je healthy lifestyle voortzetten. Hoe doe je dat?

In aanloop naar je vakantie heb je extra je best gedaan om strak in je bikini te zitten. Je hebt weken hard gewerkt en eindelijk is het dan zover: Je gaat op vakantie! Maar ja, laat je het dan meteen weer helemaal versloffen door jezelf helemaal te laten gaat op vakantie of probeer je je net ontwikkelde, gezonde levensstijl vast te houden, zodat je er het hele jaar plezier van hebt?

 Je hebt bijvoorbeeld net 8 weken de Summer Guide gevolgd en je bent hierdoor aardig wat kilo’s afgevallen. Het gezonde eten bevalt je prima en je hebt de smaak van een gezonde levensstijl eindelijk te pakken. Maar dan verandert de zaak opeens.. Je gaat op vakantie.  Hierbij geef ik je enkele tips zodat je je gezonde levensstijl toch voort kan zetten en je niet terugvalt in je oude gewoontes waar je net van af was.

 

Hanteer de 80/20 regel
Zoals je ook in mijn voedingsplannen ziet is het echt niet zo dat je alleen maar 100% gezond moet eten om je doel te behalen. Het is juist belangrijk dat je af en toe ook nog eens geniet van de lekkere dingen, want een leven zonder chocolade, chips of wijn kunnen we ons toch niet voorstellen? Dit geldt dus ook als je op vakantie bent. Probeer 80% van de tijd gezonde maaltijden te nuttigen die weinig calorieën bevatten en toch lekker vullen. Die andere 20% van je maaltijden kan je dan invullen met wat ongezondere dingen. Neem bijvoorbeeld een toetje na het avondeten of drink een lekker wijntje ‘s avonds. Je hebt tenslotte toch vakantie!

 

Doe trainingen met je eigen lichaamsgewicht
Als het zo warm is ga je ook niet meerdere keren per week in een sportschool zitten. Is trouwens ook erg ongezellig voor je partner en kinderen. Het is echter wel van belang dat je een beetje in beweging blijft en niet alleen maar op je bedje bij het zwembad ligt.  Heb je toevallig de Summer Guide thuis liggen? Neem die dan mee, want daar staan schema’s in waarbij je geen sportschool nodig hebt. (ja, komt ze weer met d’r Summer Guide..) Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat voor soort vakantie je hebt. Ben je aan het rondreizen, dan zal je veel meer beweging hebben dan bij een strandvakantie. Merk je dat je toch te weinig beweegt, ga dan lekker een stuk wandelen, hardlopen of lekker zwemmen in de zee of zwembad.

 

Zie je vakantie niet als vrijbrief
De grootste fout die mensen maken is zichzelf totaal laten gaan op vakantie. Ik weet dat je vakantie hebt en jezelf nergens druk om wil maken, maar het is echt zonde om na je vakantie weer terug bij af te beginnen. En vaak heb je het zo bond gemaakt dat je het ook na je vakantie helemaal kwijt bent en zal je weer in je oude patroon terugvallen. Tot je weer opnieuw op vakantie gaat en daarvoor weer keihard moet werken. Zo blijft het een terugkerend probleem terwijl het veel makkelijker is om gewoon heel het jaar ongeveer hetzelfde gewicht te behouden.
Als je jezelf helemaal laat gaan en je jezelf helemaal vol eet bij elke buffet en over heel de dag ook nog eens de nodige dranken nuttigt, kan er zo’n 5kg aankomen binnen een korte tijd. Zo zonde als je net een paar maanden hard hebt gewerkt om die eraf te krijgen..

 

Geniet
Het allerbelangrijkste van de vakantie is toch wel dat je lekker moet en kan genieten. Je hebt hier tenslotte hard voor gewerkt en, als het goed is,  erg naar uitgekeken. Als je al een tijdje bezig bent met gezonde voeding weet je ook dat je kan genieten van gezonde dingen zoals een heerlijke fruitsalade of smoothie en niet alleen van bier, wijn en cocktails. Maak je ook niet te druk over het overslaan van trainingen. Je bent tenslotte op vakantie en het zal je echt niet lukken om net zoveel te trainen als thuis. Dat moet je trouwens ook niet willen, want dat kan na je vakantie weer. Probeer alles niet te perfect te doen en geniet gewoon van je vakantie. Je zal heus wel iets meer eten en drinken dan dat je normaal doet en dat is ook helemaal niet erg.

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment