Top

Tips voor als je nieuw bent in de sportschool

Je hebt jezelf voorgenomen om in het nieuwe jaar te gaan sporten. Er komt in een sportschool gigantisch veel op je af en je weet eigenlijk niet zo goed waar je moet beginnen. Misschien kan ik je een beetje op weg helpen met deze tips.

 

Neem een trainer.
Heb je echt nog nooit eerder getraind? Dan is het wel belangrijk dat er iemand is in de sportschool die jou een beetje op gang helpt. YouTube filmpjes kunnen misschien wel inspiratie geven, maar je hebt toch een ‘echt’ persoon nodig die jouw kan controleren op je vorm.

 

Stel een realistisch doel voor jezelf.
Ga niet met een instelling naar de sportschool dat je waarschijnlijk 10 kilo gaat kwijtraken in twee maanden, want dan kom je bedrogen uit.

Natuurlijk is alles mogelijk, maar zorg er ook voor dat je doel realistisch blijft, zodat je het ook daadwerkelijk haalt. Anders zakt je motivatie keihard naar beneden en dan behaal je je doel nooit.. Verdeel je ultieme doel bijvoorbeeld in kleine stapjes, dat werkt fijner, je kan je doel bijstellen en je hebt elke keer een reden om trots op jezelf te zijn.

 

Focus jezelf op de juiste techniek
Je hebt een paar afspraken gehad met je trainer en je gaat nu lekker zelf aan de slag. Je hebt nu dus niet meer iemand die je constant controleert, wat ook niet erg is, want als het goed is heeft hij/zij het je allemaal haarfijn uitgelegd. Waar je echter wel op moet gaan letten, is dat je niet te zwaar gaat trainen. Zwaarder is zeker niet altijd beter! Zodra je merkt dat je vorm verslapt, zet je het gewicht weer lichter. Het is ontzettend belangrijk met trainen om de juiste techniek aan te houden, anders hebt je kans op blessures.

 

Stoor jezelf niet teveel aan een ander
Iedereen komt met een ander doel naar de sportschool. De één traint voor bikini atlete, de ander voor een sterkste man wedstrijd en weer een ander om gewoon in vorm te komen en lekker te bewegen. Kijk dus niet teveel naar wat een ander doet. Train naar jouw doel en neem niet klakkeloos de training of het voedingsplan over van die bikini-atlete die naast je staat te trainen.  Probeer eerst maar eens lekker in het ritme te komen van het trainen en stort jezelf daarna pas op dat soort dingen.

 

Zorg dat je intensief genoeg traint, maar overdrijf het niet
Oké, maar wat is dan te soft en wat is te intensief?
Het is natuurlijk voor iedereen anders welk gewicht het beste bij hun past en hoeveel herhalingen. Dit hangt ook weer af van je doel. Zorg er in ieder geval voor dat je wel echt aan het sporten bent. Niet dat je met z’n tweeën lekker aan het kletsen bent of pauzes hebt van 5 minuten, omdat je telefoon zo interessant is.

Voorbeeld: Je hebt er voor gekozen om 3 sets te doen van 15 herhalingen. Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat het bij herhaling 12 al zwaar is en dat je er echt maar maximaal 15-16 uit kan halen. Kan je makkelijke 20 herhalingen maken? Nou, gooi het gewicht dan maar iets omhoog hoor.

Je kan natuurlijk ook te zwaar trainen waardoor je de volgende ochtend gewoon ziek bent van de spierpijn of je blessures krijgt omdat je de oefening helemaal niet goed uit kan voeren door het gewicht. Zoals al eerder genoemd: zwaar trainen is echt niet altijd beter!

Kies dus iets wat  voor jou lekker is en dat je echt moet werken die laatste paar herhalingen.

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment