Top

Tips voor strakke en ronde billen

Tegenwoordig gaat het niet meer alleen om je platte buik en slanke taille, maar vooral om ronde, strakke billen. Genetica speelt een belangrijke rol bij het creëren van ronde billen, maar niets is onmogelijk als je hard werk. Met deze tips is het voor iedereen mogelijk om mooie billen te krijgen.

Even een klein lesje over wat de bilspier nou eigenlijk is en doet.
De Gluteus Minimus, Medius en Maximus vormen samen de bilspier. Je kan het al raden, de Gluteus Maximus is verantwoordelijk voor de vorming en ronding van de billen. De spieren hebben ook allemaal een andere functie. Ik zal de moeilijke termen zoals anteflexie en endorotatie even achterwege laten en even kort uitleggen wat ze doen.
Gluteus Minimus
Brengt je been naar voren, zijwaarts en laat het been naar binnen draaien.
Gluteus Medius
Beetje lastig te omschrijven, maar die doet eigenlijk heel veel. De voorste spiervezels bewegen je been naar voren, laten het naar binnen draaien en de achterste spiervezels laten je been juist naar achteren bewegen en draaien het been naar buiten.
Gluteus Maximus
Deze spier zorgt er vooral voor dat je been naar achteren beweegt en het naar buiten draaien van het bovenbeen. De bovenste vezels laten het been ook zijwaarts bewegen.

-Start vandaag nog met krachttraining!
Krachttraining heeft ontzettend veel voordelen en gelukkig gaan steeds meer vrouwen dat zien. Het maakt je niet alleen lichamelijk sterker, maar het krikt ook je zelfvertrouwen op. En gelukkig snappen heel veel vrouwen dat het je echt niet breed maakt, maar juist mooi slank. Mocht je daar toch nog steeds bang voor zijn, laat dat dan echt los want anders ga je die ronde billen nooit krijgen. Je zal echt de gewichten in moeten duiken en zwaar moeten trainen om ronde billen te krijgen. Het is een vrij stevige en grote spier en heeft goede prikkels nodig om te groeien. Krachttraining shaped het lichaam en zorgt zo voor de gewilde contouren en vormen.

-Stop met nutteloze squat challenges
Je kent het wel.. 30 dagen achter elkaar zoveel mogelijk squatten voor ronde billen. Natuurlijk is de squat wel een oefening waarbij je je bilspier prikkelt, maar zo’n 30 dagen challenge doet je lichaam niet veel goed. Het is namelijk heel belangrijk om rustdagen te nemen en bij deze challenges heb je die niet. Onvoldoende rust staat namelijk ook je resultaat in de weg. En te weinig rust kan ook nog een veroorzaker zijn van blessures.

-Eet naar je doel
Als je nog niet zoveel spiermassa hebt en je wilt wel ronde billen kan je er voor kiezen om op een gecontroleerde wijze je calorie inname te verhogen tot iets boven je onderhoud. Op deze manier is het iets makkelijker om spieren op te bouwen. Kijk ook goed naar je inname van koolhydraten, vet en eiwit. Op het moment dat jouw voedingspatroon niet goed aansluit op je doelen zal je minder snel resultaat behalen. Wil je juist vet verliezen en je ronde bilpartij behouden? Ga dan rustig aan iets onder je onderhoud eten, maar ga absoluut niet crashen en heel veel cardioen want dit laat spiervezels verdwijnen, dus ook die bilspieren waar je zo hard voor getraind hebt.

-Focus jezelf niet teveel op de squat
‘She squats’ Je hebt het vast al vaak voorbij zien komen. De squat is echter niet de allerbest oefening voor je billen. Je prikkelt je bilspier er wel mee, maar de focus ligt niet echt op de billen, maar meer op de benen.
Vraag eens bij jou trainer of hij je de volgende oefeningen uit wil leggen:
-Glute bridge
-Hip thruster
-Rope cable pull through
Vergeet ook niet dat de spier echt goed geprikkeld moet worden, dus varieer met gewicht, sets en herhalingen.

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment