Top

Daarom is rust zo belangrijk

We zijn altijd zo druk bezig met van alles en nog wat dat we vaak vergeten om een momentje voor onszelf te pakken. Rust en slaap zijn namelijk erg belangrijk. Niet alleen voor je mind, maar ook voor beter resultaat omtrent trainen.

In onze maatschappij is alles druk, druk, druk. We zijn zo druk bezig en we onderschatten het belang van rust. De laatste tijd ben ik druk bezig geweest met van alles en nog wat en ik merk dat ik zelf ook te weinig rust pak. Wat ook weer uitwerking heeft op mijn lichamelijke gezondheid en dat ik vaker een chagrijnige bui heb dan normaal. Tijd om die rem een beetje in te trappen dus. Net iets vaker een boekje lezen of een lekkere wandeling door het bos maken.

Als je te weinig rust neemt heeft dat invloed op heel veel dingen, lichamelijk en geestelijk.
Ze zeggen weleens ‘zonder gezonde geest geen gezond lichaam’ en dat is ook eigelijk wel een beetje zo.
Op het moment dat je niet vaak of hard genoeg aan de rem trekt heb je kan op een burn-out of een depressie. Een burn-out kan zich weer uiten in lichamelijke klachten. Eigenlijk moet je zodra je merkt dat je teveel hooi op je vork neemt een stapje terug doen. Als je structureel teveel hooi op je vork neemt kan dat er namelijk voor zorgen dat je opeens diep in de put zit en dat je er ook geen uitweg in ziet. Alles wat je eerst makkelijk aanpakte is nu opeens teveel. Voorkom dit door wat meer op je strepen te staan en het wat rustiger aan te doen.
Leg je telefoon en tablet aan de kant

Door de komst van mobiele telefoons en tablets worden we constant overspoeld met informatie. Er is niks mis met regelmatig je mobiel checken, want dat doe je tenslotte toch wel. Probeer er echter wel iets bewuster mee om te gaan zodat het minder effect heeft op je welzijn. Laat bijvoorbeeld Facebook voor wat het is op het moment dat je je slaapkamer binnen stapt. Gebruik je telefoon alleen nog even om je wekker te zetten en leg hem verder gewoon neer. Al die prikkels die je anders nog binnen krijgt voor je gaat slapen kunnen je nachtrust beïnvloeden.

 

Waarom is slaap zo belangrijk?

Als we slapen kunnen onze geest en lichaam weer herstellen en is dus erg belangrijk. In onze drukke agenda van tegenwoordig is er steeds minder ruimte voor slaap en sommigen slapen maar 4-6 uur per nacht. Echt veel te weinig want je hebt zeker 7-8 uur slaap per nacht nodig.
Let maar eens op. Als je een nacht heel kort slaapt is je lontje de volgende dag vaak wat korter, heb je meer snaai trek en raken we snel afgeleid. Je voelt je gewoon niet echt top. Als je een lange periode slecht of te kort slaapt heb je zelfs meer kans om in een depressie te raken.

Goede nachtrust is ook erg belangrijk voor het herstel van lichaam, wat ook weer erg belangrijk is op het moment dat je aan je lichaam werkt. Als je onvoldoende slaapt heeft dit effect op je progressie. Tijden het slapen word het weefsel en spierweefsel gerepareerd en het zenuwstelsel en immuunsysteem onderhouden.
Slapen is ook erg belangrijk bij de aanmaak van testosteron, wat je weer nodig hebt voor spieropbouw. Zorg dus dat je voldoende nachtrust hebt op de dagen dat je traint.
Als je een avondje wat slechter slaapt heb je ook meer kans op snaai buien en dat kan jouw progressie in de weg staan.

 

Wat kan je doen om beter te ontspannen?

-Leg je telefoon aan de kant

-Laat dingen los voor je naar bed gaat

-Zorg voor een goede slaapomgeving

-Drink minder alcohol

-Las af en toe een pauze in tijdens je drukke dag

-Maak een wandeling door de natuur

-Doe zo min mogelijk zware lichamelijke activiteiten voor je gaat slapen

-Luister naar je lichaam

-Eet minder suiker

-Drink minder cafeïne, vooral voor het slapen gaan

 

 

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment