Top
Love2bfit

Waarom is trainen tijdens je zwangerschap zo belangrijk?

Ik merk dat veel vrouwen het eng vinden om te blijven trainen tijdens hun zwangerschap. Dit is echt niet nodig als je jezelf goed laat begeleiden en je kan er zelfs erg veel profijt van hebben.

Zelfs al train je nooit, dan kan je nog voordeel hebben van training tijdens zwangerschap.

1. Je hebt minder kans op complicaties met de bekkenbodem.

Het is erg belangrijk om de bekkenbodemspieren (op een juiste manier) te blijven trainen tijdens je zwangerschap. Tijdens je zwangerschap kunnen deze spieren wat ‘slapper’ worden. Door hier goed de focus op te leggen tijdens het uitvoeren van je oefeningen, kan je vervelende problemen voorkomen. Denk aan verzakking en bekkeninstabiliteit.

2. Je houdt minder vocht vast.

De meeste vrouwen hebben er helaas last van tijdens hun zwangerschap: vocht vasthouden. Vooral met wat warmer weer of aan het einde van de zwangerschap kan je hier last van hebben.  Door te bewegen stimuleer je de bloedsomloop en dat helpt weer met het afdrijven van overtollig vocht.

3. Je bent minder snel buiten adem.

Je zal merken dat alles een stuk zwaarder wordt. Je baarmoeder  wordt tijdens de zwangerschap steeds groter en kan gaan drukken op de longen. Hierdoor raak je sneller buiten adem.  Als je een fit lichaam hebt door voldoende trainingen en bewegen, kunnen je spieren met minder zuurstof even veel kracht leveren. Je raakt dus ook minder snel buiten adem!

4. Je slaapt beter.

Slapen kan tijdens je zwangerschap een echte uitdaging worden. Vooral in het laatste trimester.  Uit onderzoek is gebleken dat zwangere vrouwen die sporten, een betere nachtrust hebben dan vrouwen die niet sporten. Bewegen geeft je niet alleen meer energie, maar geeft je ook rust.

5. Je hebt minder last van stress.

Tijdens je zwangerschap kan je veel last hebben van stemmingswisselingen. Dit zal menig partner kunnen beamen 😉

Met voldoende beweging maakt je lichaam het hormoon Serotonine aan en dat zorgt voor een vrolijk humeur. Daardoor zal je ook minder last hebben van stress.

6. De bevalling gaat makkelijker en je hebt minder kans op een gecompliceerde bevalling.

Als je sterke been en bilspieren hebt, zal je bevalling over het algemeen wat ‘makkelijker’ verlopen. Door veel bewegen heb je meer uithoudingsvermogen en ook dit is mooi meegenomen tijdens je bevalling. Met een fit lichaam heb je ook minder kans op complicaties. Zo is uit onderzoek gebleken dat vrouwen die veel sporten, minder kans hebben op een keizersnede. Dit verschilt natuurlijk erg per persoon . Zelf had ik bijvoorbeeld uiteindelijk wel een keizersnede, dus het gaat helaas niet voor iedereen op.

7. Je zal sneller hertellen na je zwangerschap.

Hoe fitter je lichaam is, des te sneller zal je lichaam zich herstellen na de zwangerschap. Je zal minder moe zijn en je zal sneller je kracht terug hebben. Ook dit verschilt natuurlijk per persoon en hoe de bevalling is verlopen. Maar over het algemeen herstelt een getraind persoon sneller. Maar dit kan ook gevaarlijk zijn, want je zal toch heel rustig aan moeten gaan beginnen met trainen en niet denken dat je meteen de hele wereld aan kan. Passende training is erg belangrijk in de eerste maanden van je zwangerschap.

Heb je vragen over het trainen voor, tijdens of na je zwangerschap?

Kijk op www.love2bfit.nl of mail naar info@love2bfit.nl 

Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment