Top
Wat als je de motivatie kwijt bent?

Wat als je de motivatie helemaal kwijt bent?

Heel het voorjaar en de zomer heb je hard gewerkt om je shape te krijgen en te behouden. Maar ja, dan opeens komen de feestdagen en ben je het kwijt. Op zich is er dan nog steeds niet zoveel aan de hand, maar het wordt pas echt vervelend als je nu nog steeds de motivatie niet hebt gevonden om weer aan de slag te gaan.

Zoek de oorzaak waardoor je de motivatie kwijt bent.

Ik ben zelf ook weleens helemaal mijn motivatie kwijt. Dan sport ik een paar weken niet en eet ik alles wat los en vast zit. Soms raak je de motivatie helemaal kwijt, als je er juist teveel mee bezig bent geweest. Stel, je ontzegt jezelf van alles terwijl je je summer body aan het ‘kweken’ bent. Geen chocolade, geen chips, niets van al dat. Natuurlijk, je haalt snel resultaat, maar je gaat dit nooit volhouden. Eigenlijk draait heel je dag om gezond eten en sporten. Oké af en toe werk je ook nog even en geef je aandacht aan je vrienden, maar toch ben je in je hoofd heel de dag bezig met ‘afvallen’.
Doordat je er juist zoveel mee bezig bent, is het ook makkelijk om het helemaal kwijt te raken. Opeens ben je er dan gewoon helemaal klaar mee en doe je juist het tegenover gestelde.
Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Er zijn ontzettend veel redenen waardoor je je motivatie kwijt zou kunnen raken. Als je goed nadenkt weet je zelf ook vaak wel wat de reden is. Als je die weet, dan kan je er misschien iets aan doen zodat je wel weer zin krijgt.

Stel jezelf doelen.

Als je ‘zomaar iets aan het doen bent’, is de kans erg groot dat je er al snel weer klaar mee bent. Stel dat je de motivatie weer een beetje begint terug te krijgen, dan moet je er voor zorgen dat je jezelf ook doelen stelt. Natuurlijk moeten ze wel realistisch zijn, want anders demotiveert dat juist. Werk niet alleen naar je uiteindelijke doel toe, maar neem ook kleine tussenstapjes.

Je wilt graag 5 kilo afvallen voor de zomer. Neem jezelf dan voor, dat je bijvoorbeeld begin juni die 5 kilo kwijt bent. Zo heb je genoeg tijd om het ook daadwerkelijk te halen. Maar het is dus ook van belang om jezelf een paar ‘tussen doelen’ te geven. Deze doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
-Minimaal een x aantal keer per week naar de sportschool gaan.
-Op een verjaardag een keer dat gebakje laten staan.
-De eerste 2 kilo binnen een bepaalde tijd afvallen.

Dit zijn bijvoorbeeld kleine tussendoelen die je jezelf kan geven. Zo hou je het voor jezelf ook een beetje spannend en leuk. En elk doel wat behaald wordt mag natuurlijk gevierd worden. Oké, niet elke keer met een dik stuk taart, maar je mag jezelf best weleens verwennen.
Maar ja, wat ik hiermee dus wil zeggen: Door jezelf een doel te stellen, weet je veel beter waar je naar toe werkt. En omdat je jezelf een doel hebt gesteld wil je het ook halen. Je haalt dit doel alleen als je er zelf aan werkt.

Vraag jezelf af waarom je weer meer zou willen sporten en gezonder zou willen eten.

De waarom vraag, is best belangrijk eigenlijk. Als je er beter uit wil zien voor een ander, dan is je motivatie meestal snel weer weg. Je moet het echt zelf willen en het zelf leuk vinden. Ik weet bijvoorbeeld heel goed, dat ik mezelf echt veel beter voel als ik gewoon lekker aan het trainen ben en gezond eet. Natuurlijk doe je het ook wel om er goed uit te zien, maar als het puur alleen daar om gaat dan is het niet vol te houden. Als je eenmaal weer begint met je ‘gezonde levensstijl’, probeer er dan eens met andere ogen naar te kijken. Niet elke dag naar de weegschaal staren en naar de spiegel, maar geniet ook van het proces. Het is toch best leuk om lekker en gezond te koken, steeds sneller te worden met hardlopen en steeds zwaarder gewicht te kunnen pakken in de sportschool? Het is belangrijk om ook van deze dingen te genieten en niet alleen een euforisch gevoel te krijgen als de weegschaal aangeeft dat er 2 kilo van af is.

Ja, ook ik ben het weleens even helemaal kwijt.

Ik vind mijn werk echt fantastisch en ontzettend leuk, maar als ik op vakantie ben train ik eigenlijk helemaal niet en eet ik alles wat ik lekker vind. Doordat ik er het hele jaar mee bezig ben, ben ik het ook weleens even zat om elke keer te trainen en op mijn eten te letten. Ik ben ook echt gek op eten, dus het voedingsgedeelte vind ikzelf ook weleens lastig. Ik probeer voor mezelf zoveel mogelijk de balans te houden, want daar voel ik mezelf het meest prettig bij.

Maar ja, ook bij mij is de motivatie weleens ver te zoeken. Nadat ik op een lange vakantie was geweest en de feestdagen er ook meteen achteraan kwamen, was ik het helemaal kwijt. In januari wel weer meteen het trainen opgepakt met 4x in de week, maar het eten blijft nog een lastig ding. “Huh? Jij bent toch altijd van de gezonde voeding?” Nou, ik ben ook gewoon mens en het soms even kwijt. Maar ik heb zeker een goed doel om naar toe te werken, want ik moet in oktober wel kunnen ‘shinen’ in mijn trouwjurk natuurlijk!

Ik train dus lekker verder en probeer stapje voor stapje weer te gaan eten naar mijn eigen voedingsplannen. Niet omdat ik er voor iemand anders goed uit wil zien.. Nou ja, ik vind het natuurlijk wel belangrijk dat mijn vriend nog steeds blij van me wordt, maar vooral omdat ik dan ook gewoon veel beter in mijn vel zit!

Heb jij ook wat extra motivatie nodig om je doel nu eens echt te behalen?

Kijk dan eens hier voor een voedings- en trainingsplan dat bij jou past.

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment