Top

Zijn aardappelen nou wel of niet goed voor je?

In veel diëten worden aardappelen gezien als echte boosdoener en is het absoluut een no go. Maar wat is er eigenlijk mis met aardappelen? Meningen verschillen heel erg als het over voeding gaat, maar er is serieus geen reden om jezelf druk te maken over aardappelen.
Vaak wordt er gezegd dat de aardappel hoog in calorieën en koolhydraten zit, maar dit is onterecht. De kans dat een aardappelen er voor zorgt dat je teveel calorieën binnen krijgt is namelijk erg klein. 100gr. zilvervliesrijst of volkorenpasta bevat meer calorieën dan de gekookte aardappel. Om laag te blijven in calorieën hoef je dus niet perse rijst te eten, maar kan je ook prima aardappelen eten. De aardappel bevat ook nog eens veel vitamines en mineralen. Denk aan vitaminen van het B-complex, vitamine C en mineralen zoals kalium en fosfor.
Aardappelen bevatten daarbij ook nog eens voedingsvezels. Voedingsvezels hebben een gunstig effect op de darmwerking en de stoelgang. Naast de gunstige werking op de darmen en de stoelgang geven de aardappelen je ook een verzadigd gevoel.
Het bovenste geldt alleen voor gekookte aardappelen. Zoals je in de tabel hieronder ziet zie je dat bewerkte aardappelen een ander energie gehalte hebben.
100 gram product  Kcal KH Vezels Vet
Gekookte aardappels 83 17,3 1,6 0,3
Gebakken aardappels 119 16,4 1,5 4,8
Friet 309 38,3 3,2 14,7
Zilvervliesrijst 131 26,4 2,1 1
Volkoren pasta 131 23,2 4,2 0,9
Als je de aardappel gaat frituren is het caloriegehalte veel hoger, ook het bakken van aardappelen zorgen voor meer calorieën. Iedereen weet natuurlijk dat frituren niet echt goed voor je is. Het zorgt er ook nog eens voor dat alle vitaminen en mineralen die in je aardappel zitten verloren gaan.
Iedereen weet dat je het rustig aan moet doen als het om frituren gaat, maar een gewoon prakje met gekookte aardappelen kan echt geen kwaad hoor. Zet je bakjes gekookte rijst dus maar aan de kant en geniet van een lekker Hollands prakje 🙂
Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment