Top

Zo beperk je de schade tijdens een avondje stappen

Je bent bezig je eerste stappen te zetten naar een gezonde levensstijl, maar je wilt ook nog lekker uit gaan in het weekend. Mag je dat wijntje nog wel nemen of ben jij voortaan altijd de bob?

Eerst zal ik even uitleg geven wat alcohol met je lichaam doet.
Alcohol levert 7kcal per gram en draagt dus bij aan het aantal kcal dat er per dat wordt genuttigd. Als je een avondje op stap bent en het op een zuipen zet kan dat dus aardig oplopen. Als je alcohol drinkt krijgt je lichaam dus wel energie binnen, maar kan er niks mee doen omdat het lichaam de energie niet kan benutten. Het lichaam ziet de alcohol als vergif en zal proberen om het zo snel mogelijk uit je lichaam te krijgen. Omdat je lichaam zo snel mogelijk van ‘het gif’ af wil zal het een voorkeursbehandeling krijgen tegenover andere macronutriënten. De alcohol verstoort de energiestofwisseling waardoor de vetoxidatie niet goed kan verlopen en daarom wordt alcohol makkelijk omgezet naar vet. Voordat je een avondje gaat stappen kan je dus maar beter opletten en je vetinname van die dag laag houden. Echter als de alcohol uit je bloed is zal het vetmetabolisme een inhaalslag maken om in balans te blijven. Er is ook langere tijd een positieve energie balans nodig om ook echt aan te komen.

Een vervelende valkuil van alcohol is dat het niet je eetlust onderdrukt maar juist aanwakkert.. We kennen het allemaal wel, na het stappen krijg je opeens ontzettende trek in een kapsalon. Nou je wil echt niet weten hoeveel calorieën daar in zitten, dus je kan jezelf beter sterk houden en gelijk naar huis gaan. Vergeet namelijk niet dat de alcohol je ook al extra calorieën heeft geleverd, dus die kapsalon komt daar ook nog eens bovenop. Het kan dus zijn dat als je jezelf helemaal laat gaan jou harde werk van heel de week zomaar voor niets is geweest. Het is niet erg om af en toe een avondje te gaan stappen, want meerdere onderzoeken laten zien dat een gematigde hoeveelheid alcoholische dranken niet perse hoeft te leiden tot gewichtstoename. Tenzij je er natuurlijk een gewoonte van maakt om jezelf 3 avonden in de week vol te gooien.

Wil je nou toch lekker een avondje gaan stappen, maar niet je resultaat van heel de week laten verpesten? Let dan hier op:

Wissel je drankje steeds af met water.
Zou hou je elke keer een kleine ‘pauze’ en heeft je lichaam iets meer tijd om het drankje af te breken voor de volgende al weer komt.

Neem van te voren geen vette maaltijd.
Zoals ik net al zei wordt je vetopslag tijdelijk gestimuleerd door alcohol.

Let die dag goed op je calorie inname.
Aangezien een glas alcohol aardig wat calorieën kan bevatten is het belangrijk om je calorie inname van die dag laag te houden. Zo zit je niet teveel over jouw calorieën van die dag heen.

Neem drankjes die niet zoveel calorieën bevatten. Laat die rode wodka – red bull maar even staan en ga bijvoorbeeld voor wodka met een light frisdrank. Zo krijg je toch heel wat kcal minder binnen.

Probeer jezelf de dag daarna een beetje in te houden. Je kent het gevoel wel (ik tenminste wel) Je wordt wakker met een flinke kater en je snakt echt naar een vette hamburger met friet. Probeer dit toch niet te doen, want dat brengt alleen maar meer schade toe. Neem bijvoorbeeld een gebakken ei, dit bevat minder calorieën dan die cheeseburger en zorgt ook voor voldoening en vervang dat ook meteen dat blikje cola voor een blikje cola light. Drink die dag ook even wat extra water zodat je vochthuishouding weer een beetje bij kan komen.

Zo met deze tips kan je jezelf echt wel even een avond laten gaan dit weekend, maar laat die Wodka – Red Bull en kapsalon wel even staan ☺

Cheers to the weekend!

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment