Top

Zo ga je die goede voornemens wel volhouden!

Het is weer januari en je hebt jezelf voorgenomen om dit jaar ECHT je Summerbody te krijgen. Je neemt jezelf dit al 10 jaar voor, maar elke keer faal je en hou je het toch niet vol…Waarschijnlijk komt dit, omdat je er keihard induikt en je je normale levensstijl helemaal omkeert. Vaak kunnen we niet tegen een gigantische verandering in 1x en daarom hou je het dus niet vol.

 

Wat moet je dan wel doen om het deze keer vol te houden?

Ik spreek veel mensen met goede voornemens die het nieuwe jaar goed willen starten en zich daarom inschrijven bij de sportschool. Ze willen minimaal 5x per week sporten en ook nog een strak voedingsplan, want ja.. dit jaar moet het toch echt gebeuren!
Als je normaal gesproken nooit sport en je start meteen met 5-6 keer sporten in de week, dan ga je het waarschijnlijk niet volhouden. Je zal zien dat je toch niet genoeg tijd hebt en als je een keer een week hebt dat je maar twee keer kan is het goede voornemen helemaal verpest. En als het dan toch verpest is, kan je net zo goed even een zakje chips halen.
Dat is dus precies waar het elk jaar weer fout gaat.

 

Natuurlijk is het ontzettend goed dat je jezelf inschrijft bij de sportschool. Zorg ervoor dat je goed op weg geholpen wordt in de gym waar je jezelf aanmeldt. Kijk of een trainer je een beetje wegwijs kan maken en je een trainingsprogramma kan geven waar je plezier in hebt. Als je zelf een beetje gaat aanmodderen, ben je het al snel zat en je traint waarschijnlijk niet effectief.
Begin ook rustig aan met zo’n 3 keer per week. Hou je dit makkelijk vol, breidt het dan langzaam uit naar 4-5 keer per week. Zo is het niet te veel in 1x en zal je zien dat het makkelijker in te plannen is in je drukke week.
Zoek ook een sport of training die bij je past. Als je er plezier in hebt, is het een stuk makkelijker om elke keer weer te gaan. In de sportschool vind je bijvoorbeeld verschillende soorten groepslessen of je kan verschillende soorten trainingen krijgen. Het past namelijk niet bij iedereen om elke dag een uur op de crosstrainer te staan.

Ga ook niet meteen voor een strak voedingsplan met maximaal 1400kcal dat voornamelijk bestaat uit rijstwafels en kipfilet met rijst. Je gaat hier wel resultaat mee halen, maar is het ook vol te houden? Kijk eens rond voor een voedingsplan dat iets dichter bij jezelf blijft. Waar je nog steeds lekker kan eten, maar wel gezond. Waarom zou ook opeens al de lekkere dingen uit je menu schrappen? Gun jezelf af en toe gerust dat frietje of chocolade, want anders is je kans op ‘falen’ groter. Ga ook niet voor het snelle resultaat door een dieet te volgen dat uit shakes bestaat of alle koolhydraten schrapt. Ook deze oplossingen zijn maar tijdelijk en tegen de zomer zitten de kilo’s er waarschijnlijk al weer aan.

 

Wil je een voedingsplan waarbij je niet te laag in calorieën zit, waarbij je heerlijk kan eten en ook nog eens je ideale lichaam kan behalen? Kijk dan eens hier: http://love2bfit.nl/voedings-en-trainingsplan/

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment