Top

Zo kom je de paasdagen door zonder aan te komen.

Ik ben zeker voorstander voor genieten en lekker eten op dagen als deze. Je brengt waarschijnlijk aardig wat tijd door met familie of vrienden tijdens paasontbijtjes, brunches of diners. En daar hoort ook gewoon lekker eten en drinken bij. Maar ja…. Je bent net zo lekker aan het werk om jezelf bikini klaar te maken en dagen als deze gooien voor je gevoel toch wat roet in het eten.

Wees ten eerste niet bang om een keer iets lekkers te nemen. Bij de paasdagen hoort tenslotte een lekker paaseitje of een stukje paasbrood. Neem dat ook gewoon, maar doe dit wel met mate! Dat betekent dus dat je gewoon netjes 2 kleine paaseitjes neemt en daarna de zak dicht doet of aan iemand anders aansmeert. Het gevaar zit hem namelijk in te veel eten van calorierijke voedingsmiddelen zoals die verdomt lekkere paaseitjes.

Ik zal je zeggen dat ik ook heerlijk aan het paasontbijt ga en ook lekker uitgebreid ga dineren, want dat hoort er nou eenmaal bij en is ook nog eens super gezellig en lekker. Ik let er alleen wel op dat ik mezelf niet helemaal tonnetje rond eet en ik kies wel bewust de dingen die ik op mijn bord leg. Dus ik gooi niet alles op mijn bord wat er maar op tafel staat. Ga ook een beetje voorzichtig om met alcohol. Prima als je een lekker wijntje neemt bij het eten, maar wissel dit wel af met een glas water. Zo drink je automatisch iets minder. Heb je er echt moeite mee om van de wijn af te blijven? Stel dan voor om de BOB te zijn, zo kan je niet teveel drinken en is je partner ook super blij met je!

Waarschijnlijk heb je niet twee volle dagen aan etentjes gepland staan, dus eet op de momenten dat je wel gewoon thuis bent zoveel mogelijk gezond en dingen die laag in calorieën zijn. Zo hou je de schade aardig beperkt. Ben je bijvoorbeeld thuis met het ontbijt eet dan wel gewoon lekker een gekookt eitje om in de paassferen te blijven, beschilder hem desnoods, en doe hem lekker op een cracker. Ga vooral niet twee dagen helemaal los omdat je denkt dat het toch al ‘verpest’ is. Als je 1 dag een calorie overschot hebt betekend dit niet dat je gelijk aankomt. Denk je nou dat je het compleet verpest hebt en gooi je daarom de handdoek in de ring? Dan maak je het alleen maar erger, want als je gestructureerd een calorieoverschot heb, dan kom je namelijk wel geleidelijk aan. Er is dus niks aan de hand als je 1 dag iets meer eet dan dat je normaal zou doen. Ga dus lekker genieten van die paasdagen met een lekker wijntje en een paaseitje!

O ja… Ik wil het er niet inwrijven, want ik zal zelf ook echt wel iets van onderstaande dingen gaan nuttigen, maar ik wil je toch even bewust maken van het aantal calorieën dat je tot je neemt als je een zak paaseitjes leeg eet ☺

Kleine paaseieren 7gr. per stuk
Paaseitje witte chocolade – 39 kcal
Paaseitje melkchocolade – 39 kcal
Paaseitje pure chocolade – 38 kcal
Paaseitje gevuld met praline – 31

kcal Grote paaseieren 50gr. per stuk
Paaseieren witte chocolade – 276 kcal
Paaseieren melkchocolade – 276 kcal
Paaseieren pure chocolade – 272 kcal
Paaseieren gevuld met praline – 222 kcal

Paasfiguren en diverse Middelgroot figuur melkchocolade +-150gr. – 830 kcal
Groot figuur melkchocolade +- 200gr. – 1106 kcal

Paasbrood 50gr. – 131 kcal
Paasstol 55gr. – 155 kcal

Eieren
Ei gebakken- 110 kcal
Ei gekookt  – 64 kcal

 

Bron: voedingscentrum

Share
Judith Fonteijne

No Comments

Post a Comment